måndag 27 juli 2009

Graceland Party Week ToR ToR ToR

Ja, Herregud vad vi har pendlat till Adelsö under förra veckan. Nu som först har jag återhämtat mig så mycket så att jag orkar skriva om det.....
Tanken var att ta minsveparen till Adelsö och ligga på svaj i Prästgårdsviken mån-ons.
Vi hade en härlig måndagskväll med grillat och ett 30-tal underbara människor från USA, Årsta, Dalarna, Stockholm - ja, ni förstår.
Tisdagen skulle bli Gröna Lund dagen, alla åkte utom vi, det började blåsa och Uffe ville inte lämna båten en hel dag. Som tur var hade Jonas & Pelle bestämt sig för att inte åtnjuta de attraktioner Grönan erbjuder - smart drag tycker jag !
Vi bjöd in dom på sillunch på båten - smart drag - igen !
Efter lunchen så började det blåsa ordentligt, riktigt ordentligt, de utlovade 10m/s blev uppemot 20m/s i byarna, det regnade oxå för att ytterligare spä på eländet.
Ankarna som låg i började dragga efter båten som drev mot land. Uffe startade motorerna men kunde ju inte gärna köra iväg med två ankare i vattnet, han hade fullt sjå med att hålla båten i rätt riktning. Pelle gjorde vad han kunde för att hjälpa Uffe att få upp ankarna, Jonas hade sett till att såga av sig lillfingret dagarna innan för att slippa hjälpa till ;-)
Det tog ca 1 timme innan båda ankarna var uppe. Hur få in Jonas & Pelle till land ? Jo, man låter dom hoppa ner i en gummibåt som gungade värre än den gamla häxgungan på Grönan......tror inte jag hade vågat göra det ! I all hast fick Uffe skära av linan som gummibåten var fastsatt i minsveparen med, trycket var för hårt för att man skulle kunna knyta upp det. Jag sprang in efter kameran men när jag kom ut hade de redan drivit iväg med vindens hastighet, Jonas bandagerade hand syntes dock tydligt. Två paddlar låg i båten men de gjorde visst inte så stor nytta....tur det blåste åt rätt håll, de kom iland, blöta men oskadda !
Själva styrde vi kosan på Hammarbyhamnen, en fantastiskt gungig färd där barnen förbjöds att resa sig upp från stolarna. Jag tryckte i panik i dom varsin sjösjuketablett, tog en själv av bara farten fast jag sällan eller aldrig blir sjuk !
Med fast mark under fötterna så åkte vi hem och sov gott.
På onsdagen åkte vi ut igen, denna gång med bil, och återvände till Tungelsta 01.30 på natten. Ytterligare en trevlig kväll lades till handlingarna.
På torsdagen hade Uffe en spelning med Lundell på Skansen. Jag var där och tittade med brorsan och hans tjej. Har aldrig gillat Lundell och hans konsert ändrade inte det ett dugg....kände igen 4 låtar under de 3 timmarna.....
Fredagen så provade vi lyckan med minsveparen igen. Vi tuffade iväg mot Adelsö och denna gång var det inga problem. På eftermiddagen så åkte barnen (inkl. Ola & Pelle) "tub" efter gummibåten, en del djupdykningar blev det varav Pelle stod för det största. Ola var aldrig i närheten för han släpades efter som en säl istället för att sitta på ....
Grillkväll som var lika trevlig som de andra och fick en natt utan blåst (sömnen är ju lite si och så för min del MEN, jag konstaterade att båten sticker 1,40 i vattnet och det var ca 2-3 m djupt där vi låg, OM vi då skulle sjunka så skulle vi knappt märka det. Vi låg dessutom på gummimadrasser så vi skulle förmodligen vakna av att vi guppade omkring i salongen. Det är såna tankar som ploppar upp i mitt huvud....)
När vi väl kom iland på lördagen hade en del redan åkt, resten lämnade strax efter att vi kommit i land. Vi tog en avkopplande fika med Jonas innan vi bordade, kämpade sedan bra länge med att få upp gummibåten på däck och sedan åkte vi hem.

Här kommer lite bilder:

På väg att slussa in i Mälaren

Ola, dagen efter (eller dagen före, vem vet ?)

Mary, dagen efter (eller dagen före, vem vet ?)
Eller är det jetlag ?

Pelle & Uffe, Jonas tittar på . Ser misstänkt ut.....

Pelle och.......

....Nicole i en suspekt tävling som involverar marshmallows

Syskonen Lena & Jonas

Pelle & Elin dricker iPhoneöl, yummie....

Slut öl !

Mysbelysning på sidan om eldstaden

Janne och Mary jobbar på världsfreden.....We shall overcome

Såhär funkar våra barn när de får komma ut i skärgården - de spelar dataspel/tittar på film - var gick det fel ?

Kanske har vi svaret här ? Deras pappa vid frukostbordet - ja, det är en dator framför honom !

I styrhytten när det stormar. Jonas & Pelle har nog insett att de inte kommer att komma i land i första taget !

Pelle jobbar, tillsammans med Brad & Pitt samt George & Clooney, på att få upp det stora ankaret, var det 500 kg det vägde ????

Ja, det ser ut som en liten söndagsfärd på sjön men det var det inte. Skulle ha filmat istället, det gungade på rejält kan jag säga. Tur dom hälsade på oss på båten. Vårt farväl stod väl inte i proportion till deras insats men jag tror vi är ursäktade......man brukar ju inte slänga sina gäster överbord men man kan ju se det som att man är en erfarenhet rikare:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar