torsdag 5 augusti 2010

Det växer

Jag har en passion för orkidéer, så är det bara. Just nu så blommar 7 av totalt 17. Dom är så vackra. Det enda smolket i glädjebägaren är att dom, sedan 2 år tillbaka, har fått sköldlöss. Det är så himla äckligt. Det är kladdigt överallt och det droppar sådant där klet på golvet och fönsterbänken. Jag har provat det mesta, allt från T-sprit till såpvatten till Pyrental - INGET hjälper. Id inte kasta dom när det är blommor på. Dom verkar ju trivas iaf, eftersom dom blommor om och om igen. Märkligt egentligen, för jag sköter dom ju knappast enligt "regelboken". Ingen näring eller omplantering på 10 år, vatten får dom när min fredskalla slokar - det tar jag som ett tecken på att det är dags att vattna blommorna :-)

Även på min balkong grönskar det. På blomhyllan har jag frodig basilika, persilja och god mynta (tack Cia för plantan) så att vi kan blanda Mojitos, mmm yummie !
På golvet står alla tomatplantor. Tyvärr blev fröna "jordade" alldeles för sent i år så vi får se om det hinner bli ngr tomater. Blommar gör de iaf. Pontus gurkplanta som han fick av morfar står också på golvet. Surfinia & petunior slåss i balkonglådorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar